Check this out!

Click To View

A & N academic and scientific editing service

Contact us when you need someone to proof read or translate some documents.
http://www.annediting.com/index.html

Friday, December 28, 2012

Kerja sendiri, jadi bos senang? Kisah permulaan TADIKA ANAK ASPIRASI/ASPIRING KIDS KINDY (BM entry)

Salam,

Dah lama saya teringin nak membuka tadika sendiri. Bila dapat peluang skrg, mmg saya tak tolak walaupun dah banyak berkorban duit, masa dan tenaga. Yang penting, puas hati sebab dapat buat apa yang kita minat. Cabaran-cabaran tu banyak.......................Bila dah ada semangat nak teruskan, saya tetap teruskan sebab tak guna buat kerja separuh jalan kan.

Ada ramai yang ingat jadi bos ni senang. Arahkan je pekerja-pekerja kita. Bolehla main arah tapi lepas tu kalau terlingkup, siapa yang susah? Sebenarnya bila nak jadi bos ni, kitalah bos kita juga jadi pekerja. Hah? Betul ke? Kalau yang baru bermula macam saya, memang tak boleh elak kena buat sendiri macam-macam kerja. Urusan2 penting, lebih baik buat sendiri sebab kita boleh tahu sendiri selok-belok perniagaan kita.

Setakat ni, kami dah dapat sambutan juga dari ibu bapa yang berminat dengan konsep kami "Learning through play". Secara ringkasnya, kami inginkan konsep yang seimbang dari segi segala rohani dan jasmani untuk kanak-kanak pra-sekolah. Jadi mereka bukan lah duduk di kerusi dan belajar saja. Kami akan pastikan ada pelbagai aktiviti yang boleh meransang pemikiran mereka.

Tinggal beberapa hari saja lagi sebelum sekolah bermula. Saya dah kecut perut memikirkan banyak lagi yang perlu kami buat sebelum kami bersedia di hari pertama persekolahan. Minta-mintaklah semuanya akan berjalan dengan lancar. Doakan ye.



Thursday, December 27, 2012

The acceptable & unacceptable time to sleep.

Salam,

I reckon most of us have heard about some acceptable and unacceptable time to sleep. But we still sleep during the unacceptable time especially after Fajr, right? I have to admit I'm also as guilty as charged. I hope to change the bad habit very soon when our kindy is officially open next week.

So, let's see this chart:


As good muslim, in shaa allah we need to follow this advice because it's good for us. There are some explanations why we can't sleep at certain time like after Asr, we'll feel disoriented, dizzy and weak when we wake up especially during Maghrib.  I think most of you know the other explanations as well, right?

Monday, December 24, 2012

C.P. has no mercy.

Salam,

When Hafizah was infected with C.P. , her condition was not so bad. Then, Fathini was also infected with C.P. She got it worse than Hafizah. I thought Husna won't be infected as I'm exclusively breastfeeding her. But I was wrong. Now, Husna has gotten the C.P. and she suffered the most. Almost the whole body has been covered with boils and she looks so uncomfortable with that condition.

What is C.P. that I'm referring to?

It's CHICKEN POX!

This is latest Husna's photo:


I've done my best to ease her itchiness by using Calamine lotion all over her body. As she also suffers from mild fever, I've given Paracetamol according to the instructed dose by the doctor. At the end of the day, I know that C.P. is something normal and it's good that all of my daughters got it while they are still small and it happen during school holiday.

Have you ever taking care of your children when they have Chicken Pox? What do you do to ease the pain?

Monday, December 17, 2012

Introducing....................Aspiring Kids Kindergarten.

Salam,

I've shared in some entries before that I'm busy with a new project. The new project is actually a project of opening a new kindergarten. It's been one of my dreams to open a place where I can educate children and at the same time let them learn through play.

At the moment, we've started to take in registration of kids from 4 years old to 6 years old. Our goal is to get kids from various cultural and backgrounds. We've equipped the kindergarten with appropriate furniture and educational tools.Our teachers are all experienced teachers who have at least 10 years experience dealing with kindergarten kids.

Here are some of the photos of the kindergarten that I can share now. If you are residing in Kelana Jaya especially near SS5 and interested to know more about our kindy, please feel free to contact us at 019-2764595 and talk to our principal Mrs. Chong.

Reading & Story telling corner


Classroom for 4 years old


Special cupboard for educational tools


Eating corner


 Main entrance to the building

 

Tuesday, December 11, 2012

Middle Child Syndrome: Is Hafizah facing it now?

Salam,

What is a Middle Child?

A middle child is someone who is born in between two or more siblings. Being born in the middle, as you’ll soon find out is not that simple. The middle child, unlike the eldest or youngest child, does not get much attention. Middle children are also usually considered outcasts in their families and often develop a condition called Middle Child Syndrome.


              Hafizah  is 5 years old and YES she is our middle child. We thought that the huge age gap (5 years) between her and her younger sister will help her to come to the term of having younger sibling since she is kind of whiny little girl. Only after 6 months of having Husna, Hafizah has shown some regression and acting out when I can't give the attention to her. I didn't realize I was abandoning her somehow because I was busy taking care of Husna who needs more attention. When my hubby told me to give more attention to Hafizah too when I'm free, I became so defensive and denying his claim. 

I don't want Hafizah to have the low self-esteem just because she feels unwanted or unloved. So, I'm trying my best now to juggle my time between the three of them and always be aware of their special needs. Sometimes we take our so called "normal" kids for granted that we never think they also have their own special needs.

Now, if any other parents out there are facing the same problem or faced this problem before, would you care to share your opinion about this?

Friday, December 7, 2012

Lawak: Petikan kata-kata Ustaz Azhar Idrus (BM entry)

Salam,

Hari ni tak sempat nak taip2 panjang-panjang. Jd saya nak kongsikan kata2 UAI yg mmg terkenal tu.

Sepasang suami isteri sedang berebut remote tv.suami die suke tngk bola...manakala isteri die suka tengok masak2...Gaduh punya gaduh sampai Channel tv asik bertukar-tukar...kejap bola kejap cite masak-masak... bunyi tv tu jadi tak menentu mcm ni..

" satu kilo daging ayam DI TENDANG RONALDO MASUK GOL...5 ulas bawang pu
tih BERDIRI OFSIDE....daging di rebus oleh REFREE sampai empuk....masukkan jintan manis dan YELLOW CARD ke dalam periuk..BOLA DIBAWA LALU di rebus separuh masak....GOAL KEEPER ditusuk jadi sate... PENJAGA GARISAN MENGANGKAT BENDERA tanda sate dah masak.... "

*Jiran sebelah: Ape ke bende yg diorang tonton tu...pelik bebenor bunyinya...dunia2. haha :D

Tuesday, December 4, 2012

Ibu bapa selalu menipu anak-anak? (BM entry)

Salam,

Kita sebagai ibu bapa selalu berniat untuk mendidik anak-anak. Tapi kita tak sedar dalam kita nak mendidik tu, ada banyak kesilapan kecil yang tidak disengajakan. Bukan nak kata pada orang lain, saya dan suami juga ada buat kesilapan-kesilapan kecil tu.

Apa yang selalu kita tipu? Jom kita fikir-fikirkan semula situasi-situasi yang saya hendak kongsikan di bawah:

1. "Mama tak de duitlah kakak". 
   Padahal mama tu baru beli beg tangan Coach, tu yang tak de duit tu. Patutnya cakaplah, "Mama tak cukup duit untuk beli barang yang kakak nak tu sekarang. Nanti bila cukup duit, mama belikan ye".

2.  "Papa sibuklah hujung minggu ni".
    Kesian anak-anak nak keluar berjalan-jalan tak boleh sebab papa lagi sibuk keluar jumpa kawan-kawan dia dan lepak main snooker ke, golf ke. Patutnya lebihkanlah masa dengan anak-anak. Nanti anak-anak dah besar, anak-anak pulak cakap, "Adam sibuklah papa. Tak boleh nak jumpa papa hujung minggu ni."

3. "Mama tak pandailah nak masak lauk tu, kakak. Makan jelah telur goreng tu.
     Anak-anak tak kisah pun kalau mak diaorg masak macammana sekali pun sebab air tangan ibu tu sebenarnya ada perisa asli yang tak dapat dibeli di mana-mana kedai. Cubalah cari resipi makanan kegemaran anak-anak. Dah besar nanti, mesti diaorang akan teringat-ingat masakan ibu mereka.

4. "Papa dulu selalu dapat A. Mana ada dapat E atau F ni".
     Nak marahkan anak sampai cakap macam tu . Iye ke papa tu tak pernah dapat E atau F? Janganlah jatuhkan semangat anak. Patut bagi semangat nak dapatkan A.

5. "Mama dulu selalu rajin tolong nenek masak tau".
   Iyelah rajin lepas dah kena bebel 44 kali kan. hehehe. Kalau nenek tak bising-bising, mama tu bukannya nak turun ke dapur. Lagi seronok dok berlingkar atas katil dan berangan.

6. "Papa dulu juara main bola ni".
   Memanglah juara kampung je pun. Itu pun nak menunjuk-nunjuk sangat pada anak macam pernah jadi pemain kebangsaan. hehe.

Betul tak situasi-situasi tadi? Ada tak yang terkena batang hidung? Saya sekali bukan nak menunding pada orang lain tapi nak mengingatkan diri sendiri supaya selalu jujur dengan anak-anak. Kalau kita selalu menipu anak-anak, jangan salahkan mereka kalau mereka pun menipu kita.