Check this out!

Click To View

A & N academic and scientific editing service

Contact us when you need someone to proof read or translate some documents.
http://www.annediting.com/index.html

Friday, August 31, 2012

Merdeka tu apa? (BM entry)

Salam,


Setiap tahun anak-anak saya akan bertanya, "Merdeka tu apa?". Setiap tahun juga saya perlu menerangkan secara ringkas tapi setiap tahun juga jawapan saya perlu lagi tepat. Apa jawapan saya? Jawapan ikut buku teks. "Merdeka tu laungan yang menandakan negara kita tak kena jajah oleh mana-mana kuasa lain". Anak-anak saya tak puas hati  lagi sebab mereka tak faham. Setiap tahun juga saya nak kena cerita sikit sejarah dulu-dulu. Masalahnya mak diaorg ni pun tahu apa itu "Merdeka" pun melalui buku Sejarah. Nasib baik minat jugak belajar subjek Sejarah dulu. Cuma sewaktu kecil saya sempat dengar cerita-cerita dari arwah tok dan nenek waktu zaman Jepun dan sebelum merdeka. Adalah dapat dengar pengalaman mereka sendiri. Cuma macam tak boleh nak bayangkan macammana  orang dulu-dulu hidup dalam ketakutan zaman Jepun dan juga zaman British memerintah.

Kita zaman ni merdeka dari apa ye? Minda kita memang merdeka ke? Nilai-nilai murni kita elok ke? Adab kita? Apa nilai2 merdeka yang kita nak ajarkan pada anak-anak kita?

Macam saya pun, anak-anak hanya tahu bila sambut Hari Kemerdekaan, pagi-pagi lagu bukak tv dan tengok perbarisan. Dapatlah tengok kereta-kereta berhias dan orang pakai pakaian pelik-pelik. (kan ada pertandingan baju terbaik untuk yang menyertai perbarisan tu). Kat rumah memanglah kami ada kibarkan Jalur Gemilang untuk buat anak-anak rasa bangga bila sambut merdeka. Hari ini pun, diaorg buat perbarisan sendiri dalam rumah sambil menyanyi dan mengibarkan bendera.

Kalau anak-anak anda tanya Merdeka tu apa, apa jawapan anda?

5 comments:

Mama Zharfan said...

susah jugak nak explain kalau anak2 tanya....emmm

transformed housewife said...

tu la. kalau explain salah pun susah. explain pjg2 pun diaorg tak faham.

Puan Kutu said...

anak sy 5tahun takde plak tnya soalan meredeka kt sy..klu tnya ssh gak tu nak jawab.kena tanya pakcik google gak nmpknya.hehe

transformed housewife said...

aah.. biasalah apa2 yg kita tak tahu tanya Google. hehe

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

kena jugak explain walau payah kan.. tetiba teringat cikgu sejarah yg mmg semnagta mengajar dulu..