Check this out!

Click To View

A & N academic and scientific editing service

Contact us when you need someone to proof read or translate some documents.
http://www.annediting.com/index.html

Sunday, November 6, 2011

Salam Aidil-Adha- Tak balik kg sbb terkorban. huhu (BM entry)

Salam,

Salam Aidil-Adha  utk semua. Utk yang sedang mengerjakan haji, hari ini mereka akan lebih sibuk. Untuk yang lain2, kita sibuk menolong untuk membuat aktiviti penyembelihan haiwan ternakan. Kami sekeluarga, beraya di KJ ni je. Selalunya susah sikit nak balik ke Kelantan sbb cuti tak panjang. Mesti ramai yg pelik bila saya cakap cuti tak panjang kan. Bos saya amat kurang bertimbangrasa kerana tidak memberi cuti pada keesokan hari (7 Nov.). Oleh kerana itulah kami tak dapat beraya secara meriah di Kelantan. hukhuk.

Macammana orang2 Kelantan merayakan raya Aidil-Adha? Sebenarnya tidaklah berbeza sgt. Cuma apabila selesai upacara penyembelihan, beberapa buah keluarga yang berjiran (atau juga sekampung) akan bergotong-royong melapah dan membahagi-bahagikan daging. Daging yang untuk  dimasak pula akan dimasak secara bergotong-royong. Masakan pula sangat mudah. Hanya perlu masak nasi putih dan daging akan dimasak dibuat sup, singgang, goreng, kari dan bahagian perut juga akan direbus dan dicicah air asam. Alamak meleleh pulak air liur bila teringatkan suasana tu.

Walau bagaimana pun sambutan Hari Raya, yang penting ahli keluarga ada bersama kan. Jadi, saya nak mengubat hati yang sedih ni dengan beraya dengan seadanya dengan suami, anak-anak dan ahili keluarga mertua.

7 comments:

mommyYen said...

owh..sian pulak dgr kak Nur x dpt balik kpg.xpe kak,seisi keluarga tetap ada,meriah juga kan..

Nur Misnan said...

oh dear.. takpelah.. salam aidil adha

yatie chomeyl said...

rayo di fukuoka ni samo meriah dgn makane wpon x dop upacara korbe hehe

Hamizah said...

meriahnya raya kat klate sbb semuanya sembelih sdiri..
ngr lain serah ko masjid utk korban..
sbb tu ry kita meriah

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

ILA KAT KL JE MCM BIASA.. DAH ORG SINI HEHE

puanbee said...

selamat hari raya aidil adha , sama juga di KL ni , cuma tk meriah sgt lah mcm dikampung

kakyong said...

kat tempat kg tu pun meriah.. buat korban di surau.. depa ambil sikit daging korban utk masak kari/gulai & sup.. yg simple2 lah & makan ramai2..

kakyong tak sempat nak menjamah masakan tu sbb Aliya dah melalak nak balik.. tp dpt lah juga sedikit tulang & daging korban.. jenuh dah dibuat sup..