Check this out!

Click To View

A & N academic and scientific editing service

Contact us when you need someone to proof read or translate some documents.
http://www.annediting.com/index.html

Wednesday, September 22, 2010

Bila org kata kami semua "gila belajar". (BM entry)

Salam,

Pernah dengar mengenai ungkapan "gila belajar" tak? Rasanya yg selalu di dengar ialah gila judi, gila talak, gila meroyan, gila laki org dan macam2 lagi gila yg kesemuanya gila yg negatif. Jadi bila kami adik beradik dikatakan "gila belajar" sewaktu berkunjung, beramah mesra semasa minggu pertama hari raya, kami agak terkejut. Tetapi, sy amat tidak kisah diberikan gelaran tersebutt kerana apa yg kami gilakan tu adalah perkara yg dituntut dalam islam. "Tuntutlah Ilmu hingga ke negara China" dan "Menuntut Ilmu itu wajib ke atas setiaap Muslim".

Kenapa kami adik beradik dikatakan "gila belajar"? Dalam adik-beradik kami, ada seorang yg sedang melanjutkan pelajaran ke peringkat PHD (Yatie Chomeyl), suaminya juga sama2 melanjutkan pelajaran ke peringkat PHD di universiti yg sama di Jepun. Sy pula insya allah bercadang untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat sarjana (Masters) apabila suami sy dpt menghabiskan PHD nya. Yg lain2 , ada 2 orang adik (Epit & Aeji) yg masih mengambil Diploma dan mereka bercadang untuk menyambung pelajaran ke peringkat tertinggi juga. (Insya Allah). Adik lelaki sy ,Pein pula bekerja dulu selepas menghabiskan ijazah muda. Menurutnya dia akan mengizinkan isterinya meyambung ke peringkat PHD juga selepas keadaan mengizinkan. (isterinya sedang sarat menganndung skrg). Awin dan Asul insya Allah  ada cita2 juga untuk mengikut jejak langkah abg2 dan kakak2.

Sy cuma tak faham kenapa kami diberi gelaran tersebut yg semacam berbau negatif walaupun hakikatnya tidak. Kami adik-beradik tiada harta untuk kami menunjuk2 terutama sewaktu hari raya. Tak seperti yg lain2 ada saja kereta baru, rumah baru, peralatan rumah baru dan mcm2 lagi benda yg baru. Kami semua nak menyambung pelajaran pun bukan kerana nak menunjuk2 tetapi atas minat masing2 dan juga oleh kerana tuntutan tugas kami.

Bukan semua saudara-mara yg melabelkan kami. Cuma segelintir sahaja yg memberikan gelaran demikian. Sy hanya tersenyum dan dlm hati hanya berdoa agar kami adik-beradik akan dpt mencapai impian kami masing2.

Apa pendapat anda semua? Kenapa kami diberikan gelaran sedemikian? Adakah gelaran itu berupa PHD perasaan hasad dengki atau ia sebagai doa utk kami?

20 comments:

Jiey^Mien said...

La.. Kak Nur adik bradik nge yatiey ko??
baru tau nehhh..

Err macey2 muluk ore neh.. jiey tingin jgk nk further study, tp lo ni study ian dulu..
=)

Nur Misnan said...

salam Nur
biarkan jelah manusia seperti itu
tidak perlu di layan kerana mereka tiada sifat kekuatan menyokong
saudara mereka sedangkan itu satu NIAT YANG MURNI

yang penting sekarang, pelajaran itu yang dapat membantu kita di dunia dan akhirat
mereka yang menggelarkan GIAL BELAJAR tuh hanya mendapat kerugian
dan melihat kebahagian serta kejayaan kau adik beradik

TAHNIAH DGN NIAT MURNI ITU. AKU SOKONG DARI BELAKANG.. =)

transformed housewife said...

Jiey- aah. Yatie tu adik kandung Knur.

transformed housewife said...

terima kasih Nur Misnan atas sokongan anda.

Affieza said...

Salam kenal K. Nur...congrats for your siblings. Ignore other people think or view about your siblings.

Ummi Hanie said...

salam k.nur,laaaa baru la ni tau k.yatie tu adik bradik k.nur rupenye !! patut la sy rasa mcm ada chemistry saja kalian berdua ni..cewwahh...;p

xape kak..anggaplah apa yg org kata tu dlm bentuk positif kan?

transformed housewife said...

insya Allah kami akan teruskan niat kami tu Affieza walaupun apa yg org2 lain fikir.

transformed housewife said...

Hanie- mmg knur anggap kata2 diaorg tu sbg peransang dan menambahkan semangat kami.

Diyana Zulkifli said...

wah,hebat tu kak!semua tgh study ke arah phd lak tu.smoga kak nur n adk bdk yg lain brjaya di lapangan masing2 :).

itu blum lg ada yg kata..'buat apa mengaji tinggi2,nnti dok ceruk dapuq jugak.'.lagi pedih dengar.pelik btul saya dgn pandangan org yg mcm ni..kang kata melayu mundur,marah plak.hakikatnya, masih ada yg tak nak cuba berfikir ke depan.hmm

abaikan je kak nur.

Fid said...

org yg bagi gelaran tu adalah 'gila cemburu'
cemburu gilaa..apasalah mak THW ada anak pandai2 hakhakhakhak...kot...

Hamizah said...

Nur,
selagi perbuatan kita tak menyalahi syariat Allah,biarlah apa org nak kata..

Wan Anie said...

tak kisah lar Nur apa org nak cakap janji bende baik, memang dituntut supaya gila belajar pun manusia ni... sebab ilmu yang menjaga kita.

saya terima tag Nur dah join pun contest bersama si kecil tu :D

SyidaGorjes said...

gila belajar kan bagus, daripada belajar jadi gila.ha!sape nak jawab?hehehe

CikLilyPutih said...

ala K nur pedulikan apa org lain nak kata. janji k nur sekeluarga happy. Klu ada org sibuk2 cakap je 'Ada Aku Kisah' hehehehhe

Nia said...

saya dipanggil "gila kerja" dulu masa bujang. saya tak rasa offended masa tu, mungkin sebab kawan-kawan saya cakap mcm tu in a good way.

tapi kalau nada mcm perli atau menghina, kita buat tak tau aje. asal apa yang kita buat tak melanggar hukum agama..hehe..

yushida03 said...

ok apa gila belajar.. for me it's something good when people labeled u as a 'gila belajar'..

i pity myself whom has lost the 'kegilaan' ever since i lost the battle during my bachelor's study..

keep up the good work. i believe those people said that with good intention :)

mommyYen said...

wow kaknur sefamily semua belajr tingi-tingi oo...salute okay..

*i pun tak suka org pikir mcm tu,tp nakbuat mcmna kan,mulut diorang,bkn boleh tutup pun,yg penting kita belajar dgn niat ikhlas..*

transformed housewife said...

terima kasih semua atas pandangan masing2. Insya Allah kami semua akan berusaha mencapai cita2 kami walaupun apa org lain fikir atau kata.

yatie chomeyl said...

beljar la best, x payoh pening palo cari pitih. ore bui pitih suruh derat jah...errr I mean suruh belajar jah hahaha

kakyong said...

selagi ad ekemhuan terus kan jer.. usah amik kesah sgt.. lebih lagi kalo segelintir jer yg berckp... amik kira majoriti yg menyokong.., yg minoriti tu kita buat tak dengor jer