Check this out!

Click To View

A & N academic and scientific editing service

Contact us when you need someone to proof read or translate some documents.
http://www.annediting.com/index.html

Monday, August 23, 2010

Selling Nasi Lemak to those who are not fasting- is it okay?

Salam,

I've been wondering about why there is a stall holder at the roadside on the way to my office selling Nasi Lemak to those who are not fasting. (NON MUSLIMS). The stall holder is Muslim. She is selling Nasi Lemak as usual in the morning to non-muslims as (I presume) she doesn't want to lose her customers and also lose her income. But her stall is the only one at roadside which is still operating during Ramadhan. The other stall holders are taking a break this month and (again I presume) maybe they are selling in the evening in a Ramadhan Bazaar.

My question is is it okay to sell the food especially in the morning and when you don't want to lose your loyal customers? This is not the only place that I see and it's not the first time. I remember when I used to live in Nibong Tebal, there's also a Nasi Lemak stall which was still operating like usual in the morning during Ramadhan. If you are well versed with Islamic Syariah, can you please share with me what's the verdict? (Apa hukumnya ye?).

11 comments:

e.l.i.s.s.m.i.e said...

nanti kalo dah dpt jawapan, jgn lupa publish erkk.. :)

transformed housewife said...

insya Allah Eliss. Nak tanya pd yg pakar ni pasal hukum.

Hamizah said...

entah ye..

KambingBujang said...

otw to my office pun same, ade one nasi lemak stall yg still operating during fasting month.

tp rasenya non-muslim je kotyg dtg beli

mila.ibunajihah said...

nanti tak pasal bersubahat dengan org yang niat tak nak puasa pulak.. huhu..

Nur said...

salam
aku juga bkn pakar dlm hal agama
tapi pada pendapat aku
tidak salah dia meneruskan perniagaan nasi lemak kerana
itu saja pendapatan yang dia mampu lakukan dan niat mereka
hanya untuk mejual pada bangsa lain.

jika dia menjual pada org islam dewasa dan tidak berpuasa
itu maknanya dia juga bersubahat dan menanggung dosa.

wallahualam.. itu hanya pendapat. jika salah sila perbetulkan

kalau kita pegi jln TAR, ramai yg berniaga mcm2 termasuk makanan.

kakyong said...

tak pasti lah hukumnya..
tp kalo dr segi moralnya.. baik lah usah meniaga di pagi hari...
cari lah ruang utk meniaga di petang hari...

sekurang2nya hormatilah Ramadhan.. mana lah kita tahu kan, yg beli non-muslim tp yg makan si muslim-yg-tak-puasa...

wallahuálam

isabelle said...

patutnya xde masalah la. unless dia subahat jualkan kpd muslims yg sengaja xnak puasa. but that's hard to determine lah kan? xkan nak tanya lak masa org nak beli tu... adik period ke? adik x sempat mandi wajib ke smlm?
secara amnya, mmg nmpk x manis sbb x menghormati ramadhan

Ummi Hanie said...

mmg xpatut..same la mcm mamak bukak kedai depa...

ia semacam m'galakkn org xberpuasa..alah brapa sgtlah untungnye pun..baik beribadat kan k.nur?

transformed housewife said...

jd kesimpulannya, bergantung pd niatnya dan siapa pelanggannya. tapi dr segi tak menghormati bln ramadhan tu betul juga kan.

Anonymous said...

Salam, topik yang menarik.

Saya sekadar pembaca biasa yang teringin berkongsi pendapat di blog tuan rumah...

Pada pendapat saya, tak salah pada penjual makanan tu, utk menjual makanan dibulan puasa...

Mungkin ada pembeli yang memebeli makanan utk anak - anaknya, atau ahli keluarga yang uzur tak mampu puasa eg. sakit contohnya. Atau mungkin utk dirinya yang tak mampu puasa atas sbb kesihatan.

Jadi, kita pun kene ingat juga, jangan cop org yang membeli makanan dibulan puasa tu tak puasa kerana die mungkin ada sebab nya sendiri.Adalah baik kita berbaik sangka dan jauhkan diri dari memfitnah.

Kalau ada pembeli yang tak puasa (sengaja tak puasa tanpa sebab)membelinya, dosa tak puasa tu orang yang tak puasa tu lah yang tanggung. Kenapa pulak org yg jual tu nak tanggung? Bukan kuasa die nak mengorek maklumat setiap pelanggan tu puasa ke tak...

Sekian,...sy tunggu juga jawapan dr entry ni...