Check this out!

Click To View

A & N academic and scientific editing service

Contact us when you need someone to proof read or translate some documents.
http://www.annediting.com/index.html

Sunday, September 5, 2010

Sakit hati dgn iklan raya TV3 thn ni-2010/1431H! (BM entry)

Salam,
 Dlm 5 hr lg, insya Allah kita akan menyambut Hari Raya Aidilfitri. (maknanya ada 5 mlm juga lg utk merebut pahala di bulan Ramadhan ni!). Seperti biasa saban tahun, pelbagai iklan raya disiarkan di tv. Salah satu iklan raya yg sudah ditayangkan sejak akhir ini ialah iklan raya di TV3 yg diberi tagline "Sinari Lebaran". Sebelum sy komen lebih2 mengenai iklan tersebut, jom tengok dulu:

Kenapa sy tulis "Sakit Hati Dgn Iklan ni"(di bhgn tajuk)? 
  • Apa kena mengena raya dgn Krismas sehingga perlu ada santa claus dgn sleigh tu yg bawa budak2 tu?
  • Apa bengong sgt tunjuk bunga teratai yg sebenarnya simbol Buddha untuk iklan raya?
  • Kenapa perlu iklan raya pun nak tunjukkan sifat 1Malaysia sehingga boleh memesongkan akidah org2 Islam?
  • Hari Raya Aidilfitri bukan perayaan budaya tetapi perayaan yg disambut kerana meraikan kejayaan org2 Islam berpuasa dan menentang hawa nafsu selama sebulan. Jadi, sememangnya iklan tersebut begitu tersasar dari maksud sebenar perayaan ini.
Sy tahu yg ramai lg yg tidak bersetuju dan membenci iklan TV3 ini. Kalau boleh, minta2lah pihak TV3 menarik balik iklan yg tak semenggah ini sblm ramai lg org2 Islam terpesong akidah dan org2 yg beragama lain menyalah tafsirkan makna HARI RAYA AIDILFITRI. INI ADALAH PERKARA YG AMAT SERIUS KERANA MESEJ YG DIBAWA BOLEH MEMBAWA KEKELIRUAN.  

16 comments:

Wan Anie said...

memang betul, ada pihak yg buat bantahan ke tv3 dan kem penerangan.. pelik bagaimana iklan begini bole lulus dan masuk tv...

Ummi Hanie said...

baguss tv3 dah tarik balik iklan hampeh ni.

k.nur buleh baca lebih details terjemahan setiap pergerakan dlm iklan ni di sini ;

http://urutdanrawat.com/2010/09/akhirnya-tv3-menarik-balik-iklan-raya.html

'terbakar' rasanya!

transformed housewife said...

Anie dan Hanie- bagusla kalau mcm tu. kalau tak sakit hati betul bila tengok.

Diyana Zulkifli said...

penyampai berita tv3 dah mohon maaf.dan iklan ditarik balik.ha ah..iklan ni sengal gila..

Fid said...

pertama kali tgk
ohh dah kena tarik balik ya
buat iklan tak pakai akal kot nih

transformed housewife said...

knur malas nk tengok berita TV3 dah. tu tak tahu yg iklan tu dah ditarik balik.

transformed housewife said...

dah heboh kat FB jugak pasal iklan ni Fid.

isabelle said...

mrhubby ada citer aritu, tapi x smpt tgk lg. sib baik dahtarik balik. patitlah x nmpk2 dah

ibu WaWa said...

memang betoi Yani, akak pun dah tengok dlm blog kawan semalam.
kononnya nak buat unsur 1 Malaysia, tapi lain pulak jadinya.

bukannya ape, takut budak2 kecil yang masih putih hatinya terus jadi hitam hatinya gara2 iklan ni.

r3d lollip0p ♥ said...

apa pun dalam kehidupan, berbalik pd Quran dan hadis.thanks for sharing kak nur.

yushida03 said...

tahu kat fb jer.. tak sempat tengok kat tv3..

Nia said...

dah kena tarik balik kan iklan ni kak?

fa10 said...

mesti tv3 rugi tahun ni...
dah la baru kena marah ngan org no1, iklan raya kena tarik balik.. hikhikhik

transformed housewife said...

mmg dah ditarik balik dan tv3 dah minta maaf secara terbuka dlm Buletin Utama smlm.

kakyong said...

kakyong tak perasan pun iklan tu.. baca di blog kwn2 jer.. tau2 dah ditarik.. molek lah pun..

mat kilau said...

Inilah nama iklan satu malaysia..kui... kui... kui...