Check this out!

Click To View

A & N academic and scientific editing service

Contact us when you need someone to proof read or translate some documents.
http://www.annediting.com/index.html

Thursday, September 9, 2010

Rayo ni teringin nok make mknan tradisional dibuat dr pulut. (BM & Kelantanese dialect entry)

Salam,

Sebenarnyo ambo ingat tok se tulih entri baru doh, tapi bilo lps 4 thn tok berayo di Malaysia (raya di NZ) tambah2 tok berayo di Kelate, meme dok teringak thn nio nok balah dende. dendam ko sapo tok tahula :P Dulu, tiap2 thn dr thn 2007 hingga 2009, tiap kali rayo nok make Ketupat Pulut kosong, Ketupat Pulut Sambal Daging, Ketupat Pulut Hite, Tapai Pulut dan Pulut Dakap.

Rhajin dengar dop namo2 tu? Kalu asal dr Kelate, mesti tahu. Utk yg tok tahu, silalah tengok gambar2 yg diambik dr Mr. Google. (balik rayo nanti, baru ambo ambik gambar2 hok asli ok)

Ketupat Pulut Kosong & Ketupat Pulut Hite (Hitam) & Ketupat Pulut Sambal Daging
Dari luar napok samo tapi yg bezonyo kat dle. Kalu kosong maknonyo ado pulut biaso dgn kace.
Kalu pulut hite, adola pulut warno hite tu. Kalu hok ado sambal daging (serunding), lagi sedap sbb ado 
pulut dgn inti dio. Meme kenyangla kalu make sebutir duo tupat pulut ni.


Tapai Pulut
 
Kalu make tape pulut ni ado pate tau. Gapo dio? Jge make tapai pulut ni, lps tu minum air oren dgn make 
sekut2 campur dgn kek lps tu make lg nasi dage ko. Huhu. Kalu campur mace2, alamatnyo jdla penunggu dle bilik air. Ambo royak sbb banyok kali rayo doh ambo keno tau. Tapi tapai pulut ni, mmg nyum nyum.....


Pulut Dakap 
Bakpo namo dio Pulut Dakap? Tengokla gambar tu. Pulut tu keno ikat pahtu mace berdakap. Dle pulut tu ado inti pise. Raso dio manis. biasala kuih2 kelate mesti manis sokmo mace cek2 mek dio :p Ni buke sokmo ado maso rayo, tapi ambo dok teringat kalu boleh cari bilo balik nanti. 


Hishh......teruknya rasa puloak sbb esok ada satu lg puasa tapi ambo dok cerita pasal hal2 mknan di sini. Harap maaflah ambo yg mengidam walaupun tak mengandung ni ye :P setelah bertahun2 beraya di perantauan. Mungkin ada yg nak berkongsi mknann2 tradisional yg anda suka sewaktu raya? Silakanlah. (ore kelate kato selakkan buke selak kain deh)


11 comments:

Pn Kartini said...

salam..:)

Selamat Hari Raya..
Maaf andai ada salah & silap:)

Moga berbahagia bersama family tersayang biarpun jauh diperantauan..:)

Hamizah said...

sedak2 belako tu weh..

ambo meme suko hok jenih kuih2 berpulut tuh..sebab tu kulit lawa..cit prase doh weh pulok..

Uncle Lee said...

Hi, salam aidilfitri. I was ar Nur Misnan's place noticed your, 'Transformed housewife', ha ha. Love your sense of humour.
So busybody disini kak tengok suda apa transformed, haha.
Wishing you and all at home, selamat hari raya, happy holidays and keep a song in your heart, Lee.

transformed housewife said...

Kartini- kami dah balik Msia. Thn ni beraya di Msia.

transformed housewife said...

Jge demo mengidam pulok Hamizah. hehe

transformed housewife said...

thanks Uncle Lee. I just being myself here. ;)

kakyong said...

kat sini kalo ketupat daun palas, pulut semata2.. xde inti @ kacang...

yatie chomeyl said...

nok make tape...poslah poslah poslah..plssssssssssssssss

AzketOm said...

huk aloh. napok sedak blako lah makeney dale gambar tu. bilo nak ghaso pun dok tahu. dok bulih makey pulut banyok...angin...atas bawoh.

kakyong said...

adyani,

sila ambik ya ade tag contest due 10 oct 2010

yushida03 said...

beh sungguh entri ni... :D