Check this out!

Click To View

A & N academic and scientific editing service

Contact us when you need someone to proof read or translate some documents.
http://www.annediting.com/index.html

Wednesday, March 17, 2010

Sambut tapi tak tahu kenapa org sambut. isk3x (BM entry)

Salam,
         
Hr ni sy hanya nak berkongsi apa yg berlaku di playcentre. Sepatutnya sy tinggalkan Fathini hr ni krn setiap Rabu ialah sesi untuk kanak2 berumur 3 1/2 thn ke atas. Kebanyakan kanak2 ditinggalkan oleh ibu2 mereka.

Bila sy sampai hr ni, apa yg sy perasan kesemua yg bertugas hr ni memakai pakaian berwarna hijau. Sy sebenarnya dpt mengagak kenapa tapi sy ambil keputusan untuk bertanya. Bila sy tanya pd Puan Q, mmg sahlah mereka pakai pakaian berwarna hijau sempena "St. Patrick's Day" yg jatuh pd hr ini 17 Mac.

Mereka juga ada melukis pd pipi mereka daun "Shamrock". Sy pun bertanya lg pada Puan Q kalau2
Puan Q. tahu tak kenapa org2 Ireland menyambut perayaan tersebut. Puan Q. hanya mengeleng2kan
kepala. Sy pula yg menerangkan dgn lebih lanjut kenapa perayaan tersebut disambut.

Macammana sy tahu? Sy sudah terlebih dahulu menyiasat asal usul perayaan ni. Kat mana siasat?
Mana lg kalau tak tanya En. Wikipedia. Secara ringkasnya, org2 Ireland atau org2 yg berketurunan Irish,mengingati Saint mereka. Biasanya mereka akan mengadakan perarakan atau minum2 di bar dan memakai pakaian bewarna hijau. Daun "Shamrock" pula digunakan sbb ia melambangkan konsep
"Trinity" yg mereka percaya.

Bila sy dah habis terangkan pjg lebar, Puan Q. hanya tersenyum dan cakap "macam2 benda boleh kita cari kat internet ye". Isk3x. Sebenarnya sy tak kisah sgt dgn apa yg mereka buat sbb mereka tak pun suruh budak2 ikut apa yg mereka buat. Budak2 pun tak faham kenapa mereka pakai baju hijau dan
buat2 kraf semua guna kertas hijau hr ni.

Tapi sy perlu tahu juga sbb takut2 Fathini yg dah semakin cerdik ni tanya. Skrg pun kalau tak tahu nak jawab soalan2 dia, sy ajak dia cari kat internet. Kalau anda semua nak tahu apa itu "St. Patrick's Day", bolehla baca kat sini.

8 comments:

Confession of a Coffeeholic Mama-Miya said...

kat sini celebrate st patrick day cam cari alasan nak mabuk2 aje.. :D tu la matsalleh ni..asyik2 nak mabuk..

temp. housewife said...

betul2. sebenarnya diaorg tak kisahla celebrate apa pun. yg penting boleh mabuk. tu yg sy tak kisah kalau setakat
pakai baju hijau dgn lukis2 daun shamrock tu asalkan diaorg tak cakap kenapa kena lukis daun tu. yelah diaorg pun tak tahu apa maksud daun tu. isk2x

Nadiah Sidek said...

diorg ni main ikut2 je kak. mgkn perayaan turun temurun..bila sampai masanya sambut je la pdhal 1 apa pun tak tau apa yg disambut tu

unlisted_one said...

yg pastinya bila ada St. kat dpn tu, kita tak sesuai dah kan..huhu

Sari said...

owh, ader plak sambutan mcm tu yer..kena tau byk menda yer dduk kat tmpt org ni, anyway info berguna utk ksari gak, tenkiu nur

temp. housewife said...

tulah Nadiah. main sambut je diaorg ni.

temp. housewife said...

Nia,
tu yg sy tak jadi nak tinggalkan Fathini smlm. Sy tunggu sampai habis sessi tu. Takut2 kan apa pulak yg diaorg ajar anak sy. huhu

temp. housewife said...

K.Sari,
You're welcome. Saje berkongsi apa yg sy tahu dan belajar kat sini.