Check this out!

Click To View

A & N academic and scientific editing service

Contact us when you need someone to proof read or translate some documents.
http://www.annediting.com/index.html

Monday, July 27, 2009

Kenapa aku suka memasak skrg.

(antara hasil masakanku).

Hr ni aku terasa nak menulis pasal memasak. (sila tengok tajuk). Bukan nak berkongsi resepi tapi nak bercerita sikit pasal pengalaman memasak di perantauan ni. Dulu2, aku ni malas sikit nak masuk dapur. Kalau masuk dapur pun, setakat nak masak nasi, goreng lauk dan goreng sayur. Tu pun ada supervisor. (saper lg kalau tak arwah ma). Kalau aku memasak ni, dr dulu2 lagi aku selalu je ada masalah dgn rasa. Sbbnya aku ni tak suka makan masin2 sgt. Arwah ma selalu menegur pasal ni. Aku pernah merajuk bila masakanku di komen oleh arwah ma. (menyesal merajuk dgn mak sendiri sbb menyusahkan dia jer. huhu).

Okay, skrg aku nak menyenaraikan sebab2 aku suka memasak skrg:

  1. Dah namanya jadi surirumah skrg, kenala memasak untuk suami dgn anak2.
  2. Banyak masa terluang skrg, jadi banyakla masa untuk memasak dan buat eksperimen memasak.
  3. Anak2 pula kedua-duanya perempuan, jadi diaorg pun rajin nak menolong walaupun masih kecil. (Yg sulung tu dah bolehla buat yg senang2 sbb dah umur 4 thn).
  4. Kat sini (Hamilton, New Zealand) tak banyak kedai makan halal, jadi kalau terasa nak makan apa2 yg special, kenala berusaha memasak sendiri.
  5. Kawan2 kat sini pun ramai jugak dari Malaysia. Diaorg pun rajin mencuba pelbagai resepi. Jadi macam ada motivasi dr kawan2 jugak. Lps tu tok guru pakar masak pun ramai. (K.As la antara tok guruku ).
  6. Adikku yg skrg tinggal di Fukuoka, Jepun pun makin rajin mencuba pelbagai resepi. Jadi kami ni mcm nak berlumba2 nak jadi hebat dlm bidang masakan.
  7. Tiap kali memasak, mesti teringat arwah ma. Arwah ma memang terkenal di sekolahnya dan di kampung, dgn kepandaiannya dlm bidang masakan. Jadi, aku pun kalau boleh nak jadi pandai walaupun tak sehebat arwah ma.
  8. Suamiku juga selalu bagi galakan untuk mencuba pelnagai jenis masakan. Yg bagusnya dia tak cerewet. Jadi diala tukang komen, tukang rasa dan bg kritikan membina. (biasala kalau kritik tu berlapik2 sbb tak nak aku merajuk tak nak masak dah lain kali. hehehe)
  9. Memasak ni boleh dijadikan sumber pendapatan. Aku adala ambik tempahan sikit2 dr kwn di sini. Biasanya diaorg tempah kek sbb aku memang rajin buat kek.
  10. Hmm apa lagi sbbnya. Jap......sebenarnya kalau tak masak, alamaknya kebulurla kami di perantauan ni. heheheh.

5 comments:

yatie chomeyl said...

okeh sebab ke 6 tu dah xrelevan sbb lo ni dh malas masok..nok main dengan baby jah keh keh keh

sebab ke 10 tu yang paling tepat sebenarnyo :p

miela77 said...

salam...makacih krn sudi singgah blog...tu lah, tak sangka leh menang...

btw iela nak minta tolong vote iela. Just klik BPC-024 Rozailawati aka Miela77 kat link nieh..
http://sereniety.blogspot.com/2009/07/vote-now-breastfeeding-photo-contest.html

makacih...nanti iela wat award...

Nur,Nura, Nurad, Yani said...

dah vote utk Iela.

~NurKasih~ said...

salam nur..
Setiap org ada alasan masing2.. 10sebb yg nur senaraikan tu mmng logic sungguh.. yg no 10 tu paling logic..yg no5 tu..alahai segan la plk.. jd tok guru la pulak.. akak pun dpt rasakan nur semakin bersemangat nak memasak dan mencuba pelbagai rcp skrg. Sekurang2nya hikmah disebalik merantau ni ada baiknya kan..kita blh improve skill memasak kita.. dan bila kita kenang2 balik, bnyk betulnya teguran2 org terhadap kita ketika memasak.. yg penting kita willing to learn..jgn malu2 bertanya..rcp sekadar menunjukkan bahan2 yg patut ada dlm masakan ada bahan yg x ada pun boleh jd sedap dek kena ngan air tangan kita.. ketika memasak ni kita tambahkan rasa kasih sayang dan ikhlas & zikrullah ..masak dengan kasih sayang ni..walau simple akak jd sedap ..insyaAllah..(cewah mcm pandai sgt ya.. tapi sebenarnya ini yg akak amalkan) surah alkauthar juga elok diamalkan..

Nur,Nura, Nurad, Yani said...

terima kasih K.As. Insyaallah Nur akan amalkan.