Check this out!

Click To View

A & N academic and scientific editing service

Contact us when you need someone to proof read or translate some documents.
http://www.annediting.com/index.html

Sunday, January 16, 2011

Ben Ashaari! Masihkah kau ingat?? (BM entry)

Salam,





Saya mula kenal Enc. Ben ni dari beberapa blog lain. Dia memang rajin sbb selalu je blog dia ada entri baru. Saya ada juga buat entry 500 blog baru-baru ini tapi lps tu  tak sempat nak jawab soalan2 kuiz dia. Kali ni nak cuba dgn segmen ni sbb mcm menarik.

Macammana nak mula ye? Hmmmmmm................................................................................................................(panjang tul hmmm ni)
Saya mula menulis blog semasa saya berada di Hamilton, New Zealand pada bulan April 2009. Sebelum tu dah lama dah adik saya Yatie Chomeyl yg skrg berada di Fukuoka, Jepun menyuruh saya menulis di dalam blog. Saya selalu mengadu padanya yg saya kesunyian bila berada di sana selama 3 1/2 tahun dan juga bila dah habis buat kerja rumah dan anak2 tidur, saya tak tahu nak buat apa. Yelah, saya seorang ibu yg bekerjaya tiba2 je terpaksa menjadi surirumah kerana mengikut suami yg menyambung pelajaran (phd), mmg saya jadi tak keruan pada tahun pertama -2007.

Mac 2007-April 2009: saya masih sibuk dgn baby baru dan saya menyibukkan diri dgn menjadi ahli di sebuah tempat yg dipanggil "playcentre". jd masa saya dihabiskan dgn membawa anak2 ke tempat tu utk bersosial dgn org2 tempatan. 
April 2009 hinggaa skrg: Saya menjinakkan diri dlm dunia blogging. Sblm tu selalu terdengar dan baca pasal blogging ni. Anak2 murid masa di Kampus Kejuruteraan USM selalu juga bercerita pasal ni. Entri pertama mmg tak tahu nak tulis pasal apa. Kebetulan masa tu musim luruh, jd saya tulis pasal tu menggunakan tajuk "Autumn". Kebanyakan entri saya mmg berbahasa inggeris kerana saya seorang guru BHS INGGERIS. Jd bila mulaa menulis blog pun, tujuan utama ialah tak nak BI saya jd berkarat walaupun bila di Peachgrove Playcentre mmg terpaksa guna BI tapi dr segi penulisan, blog adalah media terbaik utk sy gunakan. Blogger pertama yg memberi komen ialah semestinya adik saya Yatie. Selepas tu adala beberapa blogger yg baru saya kenal. Tapi antara yg sya tak boleh lupa ialah K.Ijan. Dia adalah blogger yg rajin meninggalkan komen. Malah dari K.Ijan juga saya banyak belajar pasal widgets, mcmmana nak buat header (tapi header skrg pun dpt hadiah sbenarnya. hehe), dan lain2 lagi. 

Kutukan& Kejian: ni mungkin banyak dtg dari anonymous dan juga blogger luar negara yg terjump blog saya apabila saya menulis beberapa entri yg agak kontroversi seperti "Waybuloo: Not a suitable program for Muslim kids (Warning)". Niat saya hanyalah berkingsi apa yg saya takutkan akan memesongkan akidah anak2 kita. Kdg2 kita ambil ringan rancangan2 kartun atau program TV. Mmg nampak mcm tak de apa2 tapi kalau dah ada sampai ajak bermeditasi tu, apa ke halnya. Nampaak mcm Yoga je tapi mcm ada dok sebut2 bacaan tertentu dan kanak2 senang sgt nak terikut. Macammana saya dapat semangat nak bangkit kembali? Ermmm. Mungkin saya mmg jenis yg tak peduli sgt apa org cakap, mmg saya buat tak tahu dan teruskan menulis mcm biasa. Bila saya semakin rajin masuk contest dan Giveaway, barulah follower bertambah dan semakin banyak komen. Saya pun mula2 tak rajin BW. Tapi bila merajinkan diri jd follower org2 lain, barulah suka tinggalkan komen dan org2 lain pun semakin kenal dgn blog ni.

Mereka yg sering memotivasikan saya?  Ramai juga nii kalau nak sebut. Tapi takpela, saya kena sebut selain dari adik saya, K.Yong, Mummy Yen (antara yg mula2 selalu tinggalkan komen), Lyna, Isabelle, Molly, Ummi Hanie, Nadiah, dan Wan Anie

Kalau ada yg tak biasa dgn blog saya, mesti ada yg tertanya2 "Kenapa minah ni suka sgt guna BI. Dah tak reti cakap Melayu ke?" Jawapan saya- bukan tak reti dan tak sayangkan Bahasa Melayu tetapi mmg tujuan asal saya berblog ialah untuk membiasakan diri semula menulis dlm BI supaya saya tak terlupa bila nak mengajar semula. Dan skrg slps 8 bulan dan kembali semula ke Malaysia dan mula mengajar balik, saya tak kekok sgt utk mengajar BI dan memang blogging dan banyak membantu saya memahirkan lagi kemahiran bahasa saya. Belajar bahasa (bermacam2 bhs) adaah salah satu minat saya.
Rasanya entri ni dah meleret sangat2. Harap2 Enc. Ben tak tersenggguk2 nak membaca ni. hehe.

14 comments:

Unknown said...

SALAM,
BOLEH GUNA KEDUA2 BAHASA. ADA N3 DALAM BM , DAN ADA N3 DALAM BI

transformed housewife said...

LF- takpelah. kali ni sy guna BM.

Tieah Madian said...

Perghhh..
Berblog dari oversea..
Ngeee.. :)
Yang penting blog masih guna bhsa melayu..

nurmisnan said...

assalamualaikum cik nur..
tak ksah ler nak guna dalam
bahasa omputeh ker atau malay
asal semua org faham dan enjoy membaca

transformed housewife said...

d-tieh- BM tak kan dilupakan sbb mmg bhs ibunda kan.

NurMisnan- tulah. harap2 org faham dan enjoy baca entri2 saya.

Nia said...

saya tak kisah langsung kalau ada kawan2 blogger mcm akak tulis dlm BI, malah rasa kagum sebab akak berani dan ada penulisan english yg baik!

transformed housewife said...

Thanks Nia.

Ummi Hanie said...

salam k.nur,

owh my name is mentioned..hehe tenkyu...;p

yer sy igt lg mase kite mule2 kenal tu,akk masih di hamilton,NZ dan sy cerita kaka sulung sy tinggal di sana (n still there until now) .

cikgu bI rupenye....patutlah terer banget BI ...boleh la akk wat entri/kursus blajar english scr online..it's not impossible ;) n u can make money too without leaving ur home...urm,akk dah start kerja balik kan ?

Affieza said...

Love your writting as well, when I read your entry I also can improve my english...

Unknown said...

salam, saya tertarik dengan pengalaman berblog yang anda nukilkan, semoga terus sukses...

ddfirdaus said...

chaiyok k.nur.mesti meletup2 blog kak nur lepas ni..

Hanz Jamaludin said...

K.Nur, me pun berblog dalam BI nak kasi improve BI jugak...hehe..tapi setahun dua ni dah rojak2 jugak.. :)

Lizan said...

ala nama ahkak pun ada....maloooooooooooo nyer. skrg jarang nak tgk k ijan komen kan sbb tak sempat lah..blog sendiri pun dah berkulat..ni jer baru tehegeh2 nk stat balik..sbb tu kot takde fan sbb tak rajin merayap dah ..hahaha..

isabelle said...

dulu i pun blog in english jer.
lps tu rasa ada yg x menarik minat readers, so...rojak2 la...